Chiapudding

 Börja dagen med en näringsspäckad frukost som ger spring i benen eller unna dig ett hälsosamt mellanmål. Chiafröet är tacksamt att använda i både bakning och matlagning.

Chiafrö har den senaste tiden blivit väldigt omtalad  för sina hälsobefrämjande egenskaper. Sammansättningen på essentiella aminosyror, protein och antioxidanter, vitaminer och mineraler gör att chia ger effektiv muskeluppbyggnad samt ökar uthålligheten. Indianer i Anderna har i generationer använt sig av chia för att stärka sig vid långa vandringar och löpning. Det höga innehållet av omega 3 främjar även  hjärnfunktionerna och hjärnutvecklingen hos barn.

Smaken hos fröna är neutral så det går bra att blanda ned dem i de flesta maträtter. En extra fördel med chiafrö är att de hjälper kroppen att hålla en jämn blodsockernivå. Till frukost kan det vara trevligt med något som både är gott och hälsosamt. Chiapudding är en omtyckt favorit hos många idrottare.

Chia pudding med coccosmjölk och jordnötssmör.

2 dl kokosmjölk

2 msk Chia-frö

Vaniljpulver

Blanda ned dina favoritbär eller nötter och låt blandningen stå i kylen över natten för att svälla för att få en puddingkonsistens. Toppa med jornötssmör innan servering.