Favoritefterrätter

Efterrätter hör till livets goda, de kan förgylla en hel måltid och en härlig bjudmiddag känns inte komplett utan en riktigt god efterrätt. Efterrätter tillför en extra dimension till måltiden, en känsla av lyx och njutning, en extra puff för barnen att äta upp sina köttbullar och varför inte samtidigt en riktig vitaminkick?

Krämig choklad

De flesta brukar ha choklad i någon form bland sina favoritefterrätter. Bland de enklast tänkbara är denna chokladmousse. Du behöver bara tre ingredienser; grädde, choklad och ett par äggulor. Vilken choklad du väljer är en smaksak, ta en riktigt mörk och lyxig för en vuxnare smak på din chokladmousse eller en lite ljusare och sötare för en mer barnvänlig variant. Smält chokladen försiktigt i vattenbad eller micro, den får inte bli för het för då skär den sig. Grädden ska vispas fluffig. Rör ner chokladen och äggulorna i grädden och fördela den i portionsskålar. Låt stå i kylen i minst en timme och stelna innan servering. Du kan också välja att dela upp smeten i två skålar, om du till exempel vill smaksätta den med lite Cointreau eller kanske Malibu, som ju dock inte är lämpligt för barnen. Toppa härligheten med en klick vispad grädde och några färska bär.

Snabba smördegsbakelser

Bland de enklast tänkbara efterrätter är smördegsbakelser med frukt eller bär. Smördegen finns färdig i frysdisken, bara att skära till i lagom stora bitar och lägg på en bakpappersklädd plåt. Lägg valfri frukt eller bär till exempel vinbär, persika eller äpple på smördegsrutorna och grädda dem i ugnen efter vad förpackningen anger. Sikta sedan över florsocker och servera som de är eller med glass eller grädde till.

Efterrätter med marshmallows

Efterrätter innehållandes marshmallows brukar vara en favorit för barnen. Det finns massor av olika härliga recept som går att vara kreativ med. Ett exempel är Marshmallowsmonster som vi tidigare berättat om. Dessa monster skapar du med bland annat grillpinnar, marshmallows (förstås), Käck och karamellfärg.

Smoothies

Ett supersmart sätt att få i barnen vitaminer är att servera dem en smoothie som efterrätt eller varför inte frukost? Lägg i yoghurt, mjölk och valfria (gärna frysta) bär i en mixer och häll upp i fina glas med sugrör. Passa gärna på att stoppa i till exempel avocado eller babyspenat, det tillför mycket näring men inte så mycket smak, och den gröna färgen döljs effektivt av blåbär, björnbär eller rikligt med hallon. Voila!